Afgelopen weekend was ik met mijn lief in Eindhoven. Hoofdreden van het bezoek was de kunstbeurs in het Klokgebouw, en aangezien ik eigenlijk nog nooit, buiten het werk, in Eindhoven was geweest, hadden we bedacht er een weekendje van te maken. En er is ons iets bijzonders opgevallen in Eindhoven. Of beter gezegd, er is ons iets opgevallen aan Eindhovenaren. En dan met name aan de medewerkers in de hospitality.
Door het stadscredo; Eindhoven de gekste! had in mij het idee postgevat te maken te krijgen met extraverte, uitbundige gastheren en -vrouwen. Het tegendeel bleek waar. Bij het inchecken in ons hotel troffen wij een hele sympathieke, zeer verlegen jongedame, die ons grotendeels zwijgend hielp. Ons het kamernummer noemde, de kaart meegaf en met een lichte blos op de wangen een prettig verblijf wenste. Een soortgelijke ervaring hadden we bij het diner in De Kazerne. Hele sympathieke bediening, maar zeer weinig spraakzaam.
De volgende dag op het terras herhaalde dit fenomeen zich.
De cappuccino werd keurig uitgeserveerd door een vriendelijk glimlachende gastvrouw. In alle drie genoemde situaties, niets meer en niet minder. Helemaal niks aan de hand dus. Maar ook helemaal niks geks. Niks verrassends. Niks extra’s.
Is dat dan erg? Nee in principe niet. Maar als ik de ondernemer was geweest van één van de drie bedrijven had ik toch graag wat extra inspanning gezien op het commerciële vlak.
In het hotel:
“Goh meneer, ik zie dat u geen ontbijt heeft bijgeboekt. Is dat bewust of bent u het
vergeten? Het kan nu ook nog hoor 😜
In het restaurant:
“Mevrouw, meneer, had u wellicht nog een lekker drankje bij de koffie gewenst?”
Op het terras:
“We hebben versgebakken taarten en gebak. Misschien iets lekkers voor bij uw cappuccino?”
In alle drie gevallen hadden we het erbij genomen. Waarom niet uit onszelf? Het zat niet zo in onze gedachten, we waren ons er niet zo bewust van. Bijverkopen wordt vaak als een vies woord gezien. Misschien moeten we dat woord dan ook maar helemaal niet meer gebruiken.
De gast informeren en wijzen op wat mogelijk is, klinkt veel vriendelijker. En dat er dan uiteindelijk meer verkocht wordt is mooi meegenomen!
Met gastvrije groet,
René Drost
Artikelen
Nog niet uitgelezen?
SLIM-Subsidie beschikbaar voor opleiden en ontwikkelen binnen jouw organisatie!
Wil jij GESUBSIDIEERD, ONLINE en volledig VRIJ VAN ZORGEN een start maken met het ontwikkelen van jouw medewerkers? Vanaf 1 maart 2022 start er namelijk … Continued
De bloemetjes buiten zetten!
Het is weer (bijna) voorjaar. Meteorologisch gezien, begint het voorjaar op 1 maart. Volgens de schoolboekjes begint het op 21 maart. Wat maakt het uit. … Continued
Vergeet jouw emmer niet te legen
“Dat was de druppel die de emmer deed overlopen” Dat hoorde ik een deelnemer laatst zeggen in een training. Met als gevolg dat ze éindelijk … Continued
De eerste indruk
De eerste indruk maak je maar één keer is een veel gehoord gezegde. Dat klinkt misschien wat afgezaagd. Maar is het ook echt zo? En … Continued