038 - 2001555 info@recreatie-trainingen.nl

Eindhoven de gekste!? Dat valt wel mee!

René Drost

Afgelopen weekend was ik met mijn lief in Eindhoven. Hoofdreden van het bezoek was de kunstbeurs in het Klokgebouw, en aangezien ik eigenlijk nog nooit, buiten het werk, in Eindhoven was geweest, hadden we bedacht er een weekendje van te maken. En er is ons iets bijzonders opgevallen in Eindhoven. Of beter gezegd, er is ons iets opgevallen aan Eindhovenaren. En dan met name aan de medewerkers in de hospitality.

Door het stadscredo; Eindhoven de gekste! had in mij het idee postgevat te maken te krijgen met extraverte, uitbundige gastheren en -vrouwen. Het tegendeel bleek waar. Bij het inchecken in ons hotel troffen wij een hele sympathieke, zeer verlegen jongedame, die ons grotendeels zwijgend hielp. Ons het kamernummer noemde, de kaart meegaf en met een lichte blos op de wangen een prettig verblijf wenste. Een soortgelijke ervaring hadden we bij het diner in De Kazerne. Hele sympathieke bediening, maar zeer weinig spraakzaam.

De volgende dag op het terras herhaalde dit fenomeen zich.
De cappuccino werd keurig uitgeserveerd door een vriendelijk glimlachende gastvrouw. In alle drie genoemde situaties, niets meer en niet minder. Helemaal niks aan de hand dus. Maar ook helemaal niks geks. Niks verrassends. Niks extra’s.

Is dat dan erg? Nee in principe niet. Maar als ik de ondernemer was geweest van één van de drie bedrijven had ik toch graag wat extra inspanning gezien op het commerciële vlak.


In het hotel:
“Goh meneer, ik zie dat u geen ontbijt heeft bijgeboekt. Is dat bewust of bent u het
vergeten? Het kan nu ook nog hoor 😜


In het restaurant:
“Mevrouw, meneer, had u wellicht nog een lekker drankje bij de koffie gewenst?”


Op het terras:
“We hebben versgebakken taarten en gebak. Misschien iets lekkers voor bij uw cappuccino?”


In alle drie gevallen hadden we het erbij genomen. Waarom niet uit onszelf? Het zat niet zo in onze gedachten, we waren ons er niet zo bewust van. Bijverkopen wordt vaak als een vies woord gezien. Misschien moeten we dat woord dan ook maar helemaal niet meer gebruiken.
De gast informeren en wijzen op wat mogelijk is, klinkt veel vriendelijker. En dat er dan uiteindelijk meer verkocht wordt is mooi meegenomen!

Met gastvrije groet,

René Drost

Artikelen

Nog niet uitgelezen?