“Dat was de druppel die de emmer deed overlopen”
Dat hoorde ik een deelnemer laatst zeggen in een training. Met als gevolg dat ze éindelijk dat gesprek aan was gegaan met die ene collega die gedrag vertoonde waar ze zich al langere tijd aan stoorde. Toen ik vervolgens vroeg hoe dat gesprek heeft uitgepakt, kreeg ik zoals verwacht de reactie dat het geen prettig gesprek was en het ook niet het gewenste resultaat had opgeleverd. Met als gevolg dat er weer een nieuwe reden was geboren om dit soort gesprekken in de toekomst vooral te blijven vermijden. En zo zet de vicieuze cirkel zich voort.
Het is echter niet zo gek dat een gesprek niet lekker uitpakt op het moment dat het pas aangaat op het moment dat je emotie al hoog is opgelopen. Hoe voller je emmer is, hoe lastiger het is om een gesprek op een functionele manier aan te gaan. Elke keer dat je wel iets víndt maar niets zegt, wordt je emmertje gevuld. Met als gevolg dat het de volgende keer alweer lastiger wordt om het gesprek op een goede manier aan te gaan.
Ga het gesprek dus niet pas aan op het moment dat jouw emmer vol is, maar leer jezelf aan om continu feedback te geven (en vragen) aan anderen. Spreek dus uit wat je stoort, wat je in de weg zit en vooral wat jij nodig hebt van anderen.
Succes!
Aphra van Asselt
Artikelen
Nog niet uitgelezen?
SLIM-Subsidie beschikbaar voor opleiden en ontwikkelen binnen jouw organisatie!
Wil jij GESUBSIDIEERD, ONLINE en volledig VRIJ VAN ZORGEN een start maken met het ontwikkelen van jouw medewerkers? Vanaf 1 maart 2022 start er namelijk … Continued
De bloemetjes buiten zetten!
Het is weer (bijna) voorjaar. Meteorologisch gezien, begint het voorjaar op 1 maart. Volgens de schoolboekjes begint het op 21 maart. Wat maakt het uit. … Continued
De eerste indruk
De eerste indruk maak je maar één keer is een veel gehoord gezegde. Dat klinkt misschien wat afgezaagd. Maar is het ook echt zo? En … Continued
“Komt Socrates zelf?”
Evenals de hospitalitybranche is ook onze branche, die van trainen, coachen en opleiden, onderhevig aan trends. Natuurlijk hebben we onze klassiekers, zoals Omgaan met Agressie … Continued