Blog Rene Drost

De Gast van NU!

 De vakanties staan voor de deur en veel van onze opdrachtgevers in de leisure en hospitalitybranche denken heel hard na hoe ze het de gasten zo goed mogelijk naar de zin kunnen maken. En geven aan dat “de gast” zoveel lastiger is geworden..

De gast van nu…. de titel impliceert dat de gast van nu een wezenlijk andere is dan de gast van vorig jaar of de gast van 10 jaar geleden.
Dat is in mijn ogen een wonderbaarlijke gedachtegang.
Als ik het alleen al op mijzelf betrek. Vorig jaar was ik gast bij campings en horecabedrijven, 10 jaar geleden was ik dat ook en de komende 10 jaren zal ik ook ongetwijfeld als gast verschijnen bij tal van bedrijven.
Verander ik dan in de loop der jaren als persoonlijkheid?
Dat waag ik te betwijfelen!

IMG_7018

Wat maakt dan dat ondernemers en medewerkers in de hospitalty & leisure branche juist nu meer “gedoe” ervaren met hun gasten?
Mijn stelling is dat de gast van nu, dezelfde gast is als de gast van vroeger. Het wezenlijke verschil zit in de verwachtingen die de gast heeft bij zijn verblijf of bezoek.
In het (verre) verleden was het veel éénvoudiger de gast te verrassen. Immers alles was voor aankomst nog onbekend. Tegenwoordig heeft de gast voor aankomst al 10 reviews bekeken, 20 foto’s bekeken en online de menukaart gescand.

De grote uitdaging voor de branche is dus eigenlijk het voldoen aan de door de branche zelf torenhoog opgeschroefde verwachtingen.
Wil je als bedrijf “gastvriendelijkheid” hoog in het vaandel voeren, dan ligt de uitdaging of misschien zelfs wel de opdracht erin verscholen om in elk geval aan de medewerkers uit te leggen hoe “gastvriendelijkheid” dan wordt vorm gegeven binnen het bedrijf!

Wij wensen iedereen alvast een vriendelijk, ontspannen en prachtige zomer toe!

RD